MixCom Home
  • Diensten
    • Marketing
      • Social Media Marketing
      • E-mail Marketing
      • Social Advertising
      • SEA Marketing
      • SEO teksten
      • Contentmarketing
      • Data Marketing
    • Design
      • Grafisch design
      • Webdesign
      • Huisstijl
      • Animatie
    • Development
      • Snel website online
      • Maatwerk website
      • Digitale maatwerk oplossingen
  • Cases
  • Kennisbank
    • Nieuwsbrieven
  • Vacatures
  • Over ons
  • Contact
  • Home
  • Diensten
    • Marketing
      • Social Media Marketing
      • E-mail Marketing
      • Social Advertising
      • SEA Marketing
      • SEO teksten
      • Contentmarketing
      • Data Marketing
    • Design
      • Huisstijl
      • Animatie
    • Development
  • Cases
  • Kennisbank
    • Nieuwsbrieven
  • Vacatures
  • Over ons
  • Contact
Home > Blog > Optimaliseer jouw Google Analytics

Optimaliseer jouw Google Analytics

In Google Analytics heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld dashboards, segmenten of aangepaste rapportages te importeren. Wat zijn het en wat kun je er mee? We geven in dit artikel een flink aantal voorbeelden!

Dashboards

Met een dashboard kun je een overzicht maken van de belangrijkste gegevens voor jouw website. Je kunt een onbeperkt aantal dashboards maken, deze kunnen per dashboard uit maximaal 12 widgets bestaan.

De widgets kunnen worden opgebouwd uit:

  • Statistiek (Individuele gemeten gegevens, cijfers: Sessies, gebruikers, bouncepercentage)
  • Dimensie (Gegroepeerde gegevens zoals: Land, browser, pagina)

En vervolgens kunnen ze worden gefilterd op een dimensie. 

Er zijn verschillende soorten widgets beschikbaar:

  • Statistiek: Hier wordt een enkel cijfer in getoond. Bijvoorbeeld sessie (bezoekers)aantallen.
  • Tijdlijn: Hier is een lijndiagram zichtbaar met 1 of meerdere statistieken (sessie aantallen en sessies met gebeurtenis).
  • Geomap: Hier kan een landkaart getoond worden waarop zichtbaar is vanaf welke locatie mensen de website bezoeken.
  • Tabel: In een tabel kunnen verschillende statistieken bij elkaar worden getoond (Pagina URL’s en hun paginaweergaves en bouncepercentage)
  • Cirkeldiagram: Statistieken geplaatst in een cirkeldiagram
  • Staaf: Statistieken geplaatst in een staafdiagram.

Google geeft zelf een stap voor stap uitleg hoe je dashboards en widgets kunt aanmaken.

Downloadbare voorbeelden Google Analytics Dashboards

Je kunt wanneer je een dashboard hebt gemaakt deze delen met anderen. Je deelt hiermee niet de statistieken maar puur de opmaak van het dashboard. Hier een overzicht met een aantal Google Analytics dashboards die wij verzameld hebben.

  • Algemeen overzicht
  • Contentmarketing
  • Mobiele webshop prestaties
  • SEO
  • 6 verschillende dashboards: Google Adwords, SEO, E-mail, E-commerce
  • 10 verschillende dashboards: Mobiele E-commerce, Website performance, Social media, Real time
  • 14 dashboards voor webmasters, online retailers, bloggers en affiliate.

Segmenten

Met segmenten kun je bepaalde bezoekers groeperen, bijvoorbeeld bezoekers die in de webshop zijn geweest, bezoekers met conversies of bezoekers uit de nieuwsbrief. Je kunt segmenten maken op basis van dimensie.

Er is een lijst met standaard segmenten (direct verkeer, betaald verkeer, zoekverkeer) welke kunnen worden uitgebreid met eigen segmenten.

Je kunt naast zelf een segment aanmaken of importeren, ook segmenten uitproberen uit de gallerij.

Je kunt in de gallerij filteren op categorie en ook gewoon zoeken.

Google heeft een stappenplan geschreven voor het aanmaken van een segment.

Downloadbare voorbeelden segmenten

  • Bezoekers met minimaal 2 bestellingen
  • Hoe snel converteren je bezoekers?
  • Organische bezoeken naar je afbeeldingen
  • Bezoekers die geinteresseerd zijn in je bedrijf
  • 53 Google Analytics segmenten: Doelgroepen, zoekwoordvragen en andere SEO segementen
  • 16 secret Google analytics Advanced segements worth their weight in gold

Aangepaste rapportages

Aangepaste rapportages kunnen dieper ingaan op statistieken dan een dashboard. Je kunt hierin ook weer makkelijk werken met je segmenten en deze inrichten naar eigen smaak wanneer de gewone rapportages (net) niet de goede cijfers laten zien. Het lijkt op de standaard rapportages die je gewend bent in Google Analytics, maar nu kun je zelf aangeven welke dimensies en statistieken je zou willen zien.

Google heeft ook hiervoor een stappenplan gemaakt hoe je een aangepaste rapportage aanmaakt en beheert.

Downloadbare voorbeelden rapportages:

  • Moet ik een mobiele website hebben?
  • Welke verwijzende bronnen leveren iets op?
  • Behaalde doelen per pagina
  • Zoekwoord prestaties: Organisch v.s. Adwords
  • 3 handige aangepaste rapportages: Ingevoerde zoekopdrachten op je site, interactie van je bezoekers

Hulp nodig bij dashboards, segmenten en rapportages?

Meer weten over aangepaste rapportages, dashboards en segmenten? En ze samen met ons inrichten speciaal voor jouw website? Volg dan een van onze Google Analytics workshop!

Hoe heb jij je chocoladeletter het liefst?

Blog

Wat is het doel van je website?

Blog

Tips voor een solide websitenavigatie

Blog

Contact

MixCom Digital & Print Creatives
Branderweg 5a
8042 PD Zwolle
T. 038 – 303 10 50
E. info@mixcom.nl

Volg ons op social media:

Over MixCom

MixCom is je creatieve partner voor strategie, creatie, development en productie. Online én offline maken we merken zichtbaar.

Blijf op de hoogte

Updates ontvangen over trends, ontwikkelingen en onze projecten? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief:


© 2023 - MixCom
  • Disclaimer
  • Leveringsvoorwaarden
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}